Als werken in de zorg echt je roeping is, dan is het een fantastisch beroep. Mensen helpen is namelijk het mooiste wat er is. Ik wilde iets terugdoen

Praktijkverhaal

Salesman Mark neemt een duik in het diepe, werkt drie maanden als jeugdprofessional en deelt zijn ervaringen

Mark van Dijk (55) is van alle markten thuis. Hij is een manusje van alles. Ooit had hij een eigen banketbakkerij, later besloot hij om een spin in het web te worden van het commerciële bedrijfsleven en de rollen als accountmanager, salesmanager en scrum master zijn voor hem ook geen onbekend terrein. Drie maanden lang mocht dit manusje van alles, iets doen wat hij nog nooit had gedaan: werken als jeugdprofessional in de zorg. 

Aan de slag als jeugdprofessional

Grote bedrijven als ING en Nationale Nederlanden heeft Mark in zijn loopbaan al meerdere keren van binnen gezien, maar de zorg was nieuw. ‘Ik zag via een vacature dat Stichting Jeugdteams op zoek was naar jeugdprofessionals. Binnen de stichting waren ze bezig met een soort experiment om buiten de eigen vijver te vissen en mensen met een andere bril op binnen te halen. Ze waren op zoek naar mensen uit andere bedrijfstakken die interesse hadden in een baan als jeugdprofessional. Ik had zoiets nog nooit gedaan, maar ik herkende mezelf wel in de vacature en werkzaamheden. Ik heb tenslotte wel een opleiding in coaching en communicatie gedaan. De vacature triggerde mij allereerst op persoonlijk vlak. Ik ben vroeger namelijk ook met mijn zoon bij Stichting Jeugdteams geweest. Ik vond het interessant om het nu vanuit een ander perspectief te bekijken en zelf mijn steentje bij te dragen.’

Een vleugje eigen expertise

Drie maanden lang kreeg Mark een kijkje achter de schermen bij de stichting. Hij ging niet alleen aan de slag als jeugdprofessional, maar bracht ook graag wat van zijn eigen expertise mee. Hij bood aan om mee te kijken naar de processen en aanbevelingen te geven over hoe die beter in te richten. ‘Ik beoordeelde het proces in het kader van de wachtlijst en gaf aanbevelingen voor veranderingen waardoor de wachtlijst verkort werd. Daarnaast keek ik met mijn bril als procesoptimalisator ook naar andere processen in de organisatie. Hierdoor heb ik veel adviezen kunnen geven en was mijn tijd bij Stichting Jeugdteams echt een win-win situatie: ik kreeg een kijkje in een nieuwe wereld en Stichting Jeugdteams kreeg handvaten om processen beter in te richten.’ 

Gesprekken met inwoners

Ondanks dat het werk als jeugdprofessional Mark goed lag en hij de organisatie fantastisch vond, kiest hij er samen met Stichting Jeugdteams na drie maanden toch voor om de stekker uit de samenwerking te trekken. ‘De gesprekken met inwoners gaven mij energie voor tien, maar het pak administratie en wet en regelgeving dat daarbij om de hoek kwam kijken, slurpte energie. Ik kwam erachter dat ik uiteindelijk dus toch meer voldoening haal uit het uitvoeren van mijn eigen expertise: het optimaliseren van processen.’

Meewegen van het menselijke aspect

Leerzaam waren de afgelopen drie maanden zeker voor Mark. ‘In het normale bedrijfsleven zit er altijd wel iets zakelijks in het persoonlijk contact’, vertelt Mark. ‘In het zakelijke leven is ‘het probleem’ van iemand al snel zijn of haar probleem en moet hij of zij dit zelf maar oplossen. Ik heb bij Stichting Jeugdteams geleerd anders naar dit soort situaties te kijken en het menselijk aspect te integreren in zakelijke dingen. Dus niet één vragen stellen met als antwoord ‘ja’ of ‘prima’, maar echt vijf of zes vragen stellen, de kern raken, meer graven en zoeken wat erachter zit en hoe je het samen kunt oplossen.’ Hoe mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan heeft Mark echt verwonderd. ‘Iedereen kan een missie of visie opschrijven, maar bij Stichting Jeugdteams voel je ‘m echt.’

Tips van de man met de andere bril

Nadat Mark drie maanden als insider van Stichting Jeugdteams een blik op de organisatie heeft mogen werpen, heeft hij wat mooie tips. Allereerst een tip voor zijn (ex-)collega’s: ‘Zoals overal in de zorg is ook bij Stichting Jeugdteams de werkdruk hoog. Mensen hebben veel onder hun paraplu en het is belangrijk dat zij op tijd aangeven of het wel of niet gaat. Ik heb daarom geadviseerd om in een Excel-bestand goed bij te houden wat ze allemaal doen en de ‘heftigheid’ van zo’n to do ook aan te geven met cijfers of kleurtjes. Op die manier kunnen ze makkelijk aangeven wanneer iets wel of niet gaat, houden ze de stressfactor laag en maken ze dat voor hun manager inzichtelijk.’

Daarnaast vindt Mark dat Stichting Jeugdteams zichzelf meer in de picture mag zetten. ’Het is zo’n mooie organisatie, die heel bijzondere dingen doet. Maak dat zichtbaar met blogs, vlogs of op andere manieren. De media belicht vaak dat ene negatieve ding, maar er zijn ook 99 dingen die wel goed gaan. Licht die uit.’

Tot slot geeft Mark aan dat het voor de stichting belangrijk is om de bril van de consument op te zetten en te kijken naar de customer journey. ‘Als jij een pakketje bestelt, wil je ook weten wanneer het onderweg is. Een inwoner die op de wachtlijst staat, wil ook weten en voelen dat je ermee bezig bent en dat gevoel meegeven is dus super belangrijk. Anders start je als jeugdprofessional al met 1-0 achter en dat is zonde.’

Een waardevolle ervaring rijker

Naast dat de organisatie Mark heeft geraakt door het vertrouwen wat zij heeft in haar personeel, zijn het de gesprekken met inwoners die Mark het meeste hebben gedaan. ‘Het is zo mooi om mensen door hele kleine inzichten te helpen op het rechte pad te komen. Met persoonlijke voorbeelden hun denkrichting veranderen, daar zou ik elke dag mijn tijd wel aan willen besteden. Ik heb dan misschien niet gestudeerd voor jeugdprofessional, maar door vanuit mezelf te vertellen help ik mensen ook. Door persoonlijke voorbeelden met mijn kinderen in combinatie met mijn ervaring in de sales weet ik hoe ik moet communiceren om een bepaald resultaat te behalen en dat kwam in de afgelopen drie maanden fantastisch mooi samen.’

Mark zou iedereen aanraden om bij Stichting Jeugdteams te werken. ‘Als werken in de zorg echt je roeping is, dan is het een fantastisch beroep. Mensen helpen is namelijk het mooiste wat er is. Ik wilde iets terugdoen en dat heb ik kunnen doen. Ik wil Stichting Jeugdteams voor dit experiment bedanken. Het is een geslaagd project en ik ben een fantastische ervaring rijker.’

Meer verhalen:

Als werken in de zorg echt je roeping is, dan is het een fantastisch beroep. Mensen helpen is namelijk het mooiste wat er is. Ik wilde iets terugdoen

Praktijkverhaal

Van jeugddetentie naar dromen realiseren…

Praktijkverhaal
De boodschap van Tim aan andere jongeren: ‘Je kan alles bereiken, als je het zelf maar wil!’

‘Soms moet iets je overkomen om te zorgen dat het bij een ander wel goed gaat’

Praktijkverhaal
Lut Leijs is bij Stichting Jeugdteams als een spin in het web. Ze verbindt de jeugdprofessionals, de cliënten, de gemeentes en andere stakeholders.

Hans vertelt over zijn dochter

Ervaringsverhaal
Ik dacht dat het weer wat beter met Melissa ging totdat ik een telefoontje kreeg van een jeugdprofessional van Stichting Jeugdteams.